Nieuwe Land Rover Defender V8 is snelste en krachtigste ooit

Land Rover introduceert de nieuwe Defender V8 als onderdeel van een reeks verbeteringen aan zijn niet te stoppen en bekroonde 4×4-modellen. Deze variant biedt een unieke combinatie van prestaties en capaciteiten. Specifieke chassisinstellingen staan daarbij garant voor een indrukwekkend niveau van betrokkenheid en wendbaarheid voor de bestuurder, zowel on- als offroad.

De nieuwe Defender V8 bouwt voort op Land Rovers decennialange historie met V8-motoren, van de originele Stage I V8 uit de jaren zeventig en Noord-Amerikaanse modellen uit de jaren negentig tot de krachtige Defender Works V8. De karaktervolle V8-motor voegt zich bij het huidige aanbod van efficiënte Ingenium benzine- en dieselmotoren en geavanceerde plug-in hybride aandrijflijnen.

 

De Land Rover Defender V8 bouwt voort op de toonaangevende capaciteiten van de robuuste 4×4 en levert nieuwe prestatieniveaus door zijn krachtige, 385 kW (525 pk) sterke 5,0-liter V8-benzinemotor met supercharger. Land Rover combineert de krachtbron met een vakkundig ontwikkelde wielophanging en geoptimaliseerde transmissie, waarmee de Defender V8 zich de snelste en meest dynamische ooit mag noemen.

 

De V8-benzinemotor is niet het enige nieuws van de Land Rover Defender. Het merk presenteert ook nieuwe designpakketten om het exterieur verder te personaliseren. Het Bright Pack, Extended Bright Pack en Extended Black Pack zijn voorzien van een op maat gemaakte exterieurafwerking om het onmiskenbare silhouet van de Defender te versterken.

 

Verbeterde connectiviteit maakt ook deel uit van de updates. Het ultramoderne Pivi Pro-infotainment is nu beschikbaar met een reeks nieuwe functies, waaronder de optie van een groter 11,4-inch touchscreen*. Het draadloos opladen van mobiele apparaten met geïntegreerde signaalversterker voor meer comfort en een betere gesprekskwaliteit behoort nu standaard tot het Comfort and Convenience Pack.

 

David Hemming, Chief Product Engineer bij Jaguar Land Rover: “The introduction of our V8 powertrain adds a new dimension of driving engagement and off-road capability to Defender. Fast and fun to drive, it represents the pinnacle of the Defender family and is as rewarding on the road as it is capable off it. We’ve also broadened the appeal of the entire Defender line-up with new derivatives, option packs and enhanced connectivity, so there really is a Defender for everyone.”

 

Nieuwe Defender V8

De nieuwe Defender V8 is de meest ultieme versie van Land Rovers toonaangevendste 4×4 en weerspiegelt het rijke erfgoed van met merk met achtcilinder benzinemotoren, dat teruggaat tot de jaren zeventig. De krachtige V8-motor is verkrijgbaar in de Defender 90 en Defender 110 en biedt verbeterde prestaties en meer betrokkenheid voor de bestuurder, zonder afbreuk te doen aan de onstuitbare (terrein)capaciteiten.

 

Door een unieke afstelling van de wielophanging en transmissie, inclusief specifieke veer- en demperinstellingen en een nieuw elektronisch actief differentieel achter, levert de Defender V8 een wendbaarder en meer betrokken rijgedrag met verhoogde carrosseriecontrole – allemaal vergezeld van een karakteristieke V8-sound.

Het vermogen wordt geleverd door een 5,0-liter V8-benzinemotor met supercharger, die 385 kW (525 pk) en 625 Nm koppel produceert en zijn kracht overbrengt via een 8-traps automatische transmissie. De Defender V8 90 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 240 km/u. Het brandstofverbruik komt uit op 14,5 l/100 km gemiddeld met een CO2-uitstoot vanaf 327 g/km**.

 

Uitzonderlijke offroad-capaciteiten zijn een kenmerk van iedere Defender. De Defender V8 voegt daar extra aantrekkingskracht aan toe in de vorm van het nieuwe Dynamic-programma binnen het Terrain Response-systeem. Dit helpt bestuurders om het meer dynamische karakter en de juiste balans van de ophanging op asfalt en losse oppervlakken zo goed mogelijk te benutten. De Defender V8 is ontworpen om de snelste en spannendste uitvoering in serieproductie ooit te zijn en levert ongeëvenaarde wendbaarheid en aantrekkingskracht voor zijn bestuurder.

 

Iain Gray, Senior Manager, Powertrain Advanced Engineering bij Jaguar Land Rover: “The 5.0-litre V8 supercharged engine further enhances the unique character of the Defender. It sounds fantastic and delivers incredible performance – providing new levels of driver appeal. Our engineering focus has been to optimise powertrain calibration for Defender to deliver both responsive on-road performance and fine control off-road – all without compromising Defender’s unstoppable all-terrain capability and wading ability.”

 

Stevige stabilisatorstangen met een grotere diameter helpen het overhellen van de carrosserie in bochten te verminderen. Het unieke, elektronische actieve differentieel achter bevat een giersensor die verbeterde controle in bochten mogelijk maakt als de Defender V8 zijn gripgrens bereikt of overschrijdt.

 

Een zorgvuldige kalibratie van het nieuwe Dynamic-programma in Terrain Response 2 geeft de Defender V8 een wendbaarder, speelser en responsiever rijkarakter. In deze rijstand worden een directere gasrespons en een gepersonaliseerde afstemming van de continu variabele demping gecombineerd met stijvere ophangingsbussen voor directere stuurreacties. De Defender V8 werkt in perfecte harmonie met de Torque Vectoring by Braking-technologie, Traction Control Systems en de nieuwe Yaw Controller, en is sneller, spannender en beter controleerbaar dan ooit.

De Defender V8 is direct herkenbaar aan een aantal exclusieve exterieuraanpassingen. Voorbeelden hiervan zijn de speciale emblemen, vier uitlaatpijpen en unieke 22-inch lichtmetalen wielen in Satin Dark Grey. De krachtigste uitvoering onderscheidt zich ook met remklauwen in Xenon Blue en 20-inch remschijven.

 

Mede dankzij de zorgvuldige akoestische afstemming van het inductie- en uitlaatsysteem is een authentieke motorsound gecreëerd. Deze suggestieve soundtrack is gekalibreerd voor elke rijsituatie en kan worden verbeterd door het Dynamic-programma in het Terrain Response-systeem te selecteren.

Klanten hebben de keuze uit de carrosseriekleuren Carpathian Grey, Yulong White en Santorini Black, op de laatste kleur na allemaal met een contrasterende dakkleur in Narvik Black. Exterieurdetails in Shadow Atlas completeren het onderscheidende exterieur van de nieuwe Land Rover Defender V8.

 

De stoelen in het interieur zijn bekleed met exclusief Ebony Windsor-leder met Miko Suedecloth en Robustec-accenten. Elke stoel is afgewerkt met een speciaal Ebony-label, terwijl de zichtbare Cross Car Beam van de Defender een speciale Satin Black-afwerking heeft gekregen. Het vierspaaks stuurwiel is verfraaid met alcantara en satijnchromen schakelpaddels, uniek voor de V8-modellen. Ook de versnellingspook is met leder bekleed. De dorpellijsten zijn voorzien van een subtiel V8-opschrift.

 

Pivi Pro-upgrade

Nieuw voor modeljaar 2022 is de mogelijkheid om mobiele apparaten draadloos op te laden, inclusief een signaalversterker voor een geoptimaliseerde netwerkontvangst en wifisignaal.

 

Het Pivi Pro-infotainmentsysteem is in de Defender voor het eerst verkrijgbaar met een optioneel groter 11,4-inch touchscreen*. De nieuwe interface van gebogen glas is 60% groter dan het standaardscherm, waardoor het nog gemakkelijker is om de navigatie-routebegeleiding te volgen. Tevens reageert het Pivi Pro-systeem bijzonder direct, ook als de motor gestart wordt.

 

Om ervoor te zorgen dat de bestuurder zo min mogelijk wordt afgeleid, zijn de meest gebruikte functies direct vanaf het startscherm toegankelijk dankzij de eenvoudige menustructuur. Het scherm kan bovendien eenvoudig worden aangepast aan individuele voorkeuren. De geavanceerde navigatie maakt gebruik van zelflerende algoritmen en een dynamische begeleiding om de route te optimaliseren. Smart Voice Guidance annuleert automatisch de audio-instructies zodra de bestuurder in een voor hem vertrouwde omgeving rijdt. Navigatiekaarten zijn altijd up-to-date dankzij de ***Software-Over-The-Air-technologie (SOTA).

 

Het navigatiesysteem kan routes identificeren die bestuurders regelmatig gebruiken, zelfs zonder dat een bestemming wordt ingevoerd. Het systeem gebruikt deze informatie om bestuurders te informeren over de snelste route naar hun mogelijke bestemming op basis van de huidige verkeersomstandigheden. Als een snellere route beschikbaar komt, zal Pivi Pro deze als alternatief voorstellen.

 

Meer personalisatie met nieuwe Exterior Packs

Klanten kunnen nu kiezen uit drie nieuwe designpakketten voor het exterieur: het Bright Pack, Extended Bright Pack en Extended Black Pack. Het Bright Pack is beschikbaar op alle Defender-modellen en heeft een Noble Chrome-afwerking voor de skidplates voor en achter, plus een Noble Chrome Grille bar en badges. Het Extended Bright Pack voegt de kleur Ceres Silver toe aan de onderzijde van de carrosserie en de wielkasten.

 

Het Extended Black Pack is beschikbaar voor de Defender X, Defender X-Dynamic en Defender V8. Dit pakket bestaat uit een glanzende zwarte afwerking voor de beschermplaten voor en achter, de grillebar, de motorkapafwerking, badges, onderkant van de carrosserie en wielkasten.

 

De prijzen van de nieuwe Land Rover Defender 90 V8 beginnen bij € 201.485,-. De Defender 110 V8 is er vanaf € 206.895,-.

 

*Optioneel.

**Alle bovengenoemde gegevens over brandstofverbruik en CO2 hebben betrekking op officiële EU-WLTP TEL-gecombineerde testcijfers voor voertuigen met vijf zitplaatsen. De verstrekte cijfers zijn het resultaat van officiële tests van de fabrikant in overeenstemming met de EU-wetgeving. Alleen ter vergelijking. Cijfers uit de echte wereld kunnen verschillen. CO2- en brandstofverbruikscijfers kunnen variëren afhankelijk van factoren zoals rijstijl, omgevingsomstandigheden, belading en accessoires.

***Zelflerende auto- en navigatiefuncties worden verder verbeterd via Software-Over-The-Air-updates.