Nieuwe Land Rover Discovery: efficiënte motoren, verbeterde connectiviteit en meer comfort

Land Rover presenteert de nieuwe Discovery, de premium familie-SUV die al meer dan 30 jaar klaar is voor elk gezinsavontuur. De nieuwe Discovery combineert een designevolutie met een ruim en veelzijdig interieur en superieur comfort en gebruiksgemak, onder meer dankzij het innovatieve Pivi Pro-infotainmentsysteem. De Discovery is leverbaar met de keuze uit krachtige en efficiënte zescilinder Ingenium-benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie. Door alle vernieuwingen blijft de Land Rover Discovery een van de meest capabele, verbonden en veelzijdige premium SUV’s met zeven zitplaatsen die leverbaar zijn.

De nieuwe Land Rover Discovery is verfijnder, begeerlijker en efficiënter dan ooit dankzij het nieuwe voertuigplatform Electrical Vehicle Architecture dat meerdere geavanceerde technologieën ondersteunt. Tegelijkertijd behoudt de Discovery zijn toonaangevende offroad-capaciteiten en trekkracht. De ‘New Discovery’ legt met het vernieuwde Terrain Response 2-systeem, Software-Over-The-Air (SOTA) updates en nieuwe Cabin Air Filtration zijn rijders meer dan ooit in de watten.

Gerry McGovern, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover: “De nieuwe Discovery is een fraai geproportioneerde en uiterst geavanceerde premium SUV. De fascinerende en veelzijdige SUV is tot in het kleinste detail verfijnd waarbij zijn karakteristieke exterieur en veelzijdige interieur zijn versterkt om ervoor te zorgen dat de Discovery zijn positie als de meest capabele en gezinsvriendelijke fullsize SUV ter wereld behoudt.”

 

Verfijnd ontwerp

Het onderscheidende karakter en de geoptimaliseerde proporties van de nieuwe Discovery staan voor meer dan drie decennia van designrevolutie. Typische designkenmerken – zoals de ‘clamshell’-motorkap, het ‘zwevende’ dak en de opvallende C-stijl van de carrosserie – zijn hierbij behouden. De nieuwe Discovery vertegenwoordigt een gedurfde evolutie van zijn exterieurdesign en oogt zelfverzekerder dan ooit tevoren.

Nieuwe LED-koplampen en dagrijverlichting met een onderscheidend design zorgen voor een krachtigere look terwijl de sequentiële richtingaanwijzers voor en achter voor meer visuele verfijning zorgen en de in carrosseriekleur gespoten ventilatieopeningen in de voorspatborden de kenmerkende taillelijn van de Discovery accentueren. De nieuwe voorbumper met een breder in carrosseriekleur gespoten inzetstuk en kunststof designaccenten aan de zijkanten draagt bij aan een meer dynamische look. Aan de achterzijde is de nieuwe Discovery uitgerust met LED-verlichting met een onderscheidend design. De achterlichten zijn verbonden door een nieuw glanzend zwart paneel dat is voorzien van de naam Discovery.

De nieuwe uitvoering R-Dynamic heeft daarbij een aantal unieke designelementen waaronder exterieuraccenten in ‘Gloss Black’ en ‘Shadow Atlas’ aan de buitenkans en in het interieur tweekleurig leder met contrasterende stiksels.

Verbeterde connectiviteit

Vanbinnen profiteert de nieuwe Discovery van verbeteringen op het gebied van ruimte en vakmanschap. Daarbij is het ruimte interieur met 7-zitsopstelling voorzien van Land Rovers geavanceerde Pivi Pro-infotainment. De nieuw ontworpen middenconsole herbergt het 48% grotere 11,4-inch full HD-touchscreen dat een snelle en intuïtieve bediening mogelijk maakt.

Dankzij de versimpelde menustructuur en het innovatieve ontwerp reageert het infotainmentsysteem heel direct en is het gemakkelijk te bedienen, ook voor personen die er voor het eerst gebruik van maken. Het berekenen van de ingestelde navigatieroute neemt – mede dankzij de ingebouwde back-upbatterij – slechts luttele seconden in beslag. En om afleiding bij de bestuurder zoveel mogelijk te voorkomen, zijn de meeste functies direct vanaf het startscherm op logische wijze te bedienen.

Door dual sim-technologie met twee LTE-modems kan het infotainmentsysteem meerdere functies tegelijkertijd uitvoeren, zoals het streamen van media en het downloaden van Software-Over-The-Air (SOTA) updates, zonder hierbij in te leveren op prestaties. De SOTA-technologie maakt het mogelijk om maar liefst 44 afzonderlijke elektronische modules te updaten, zonder tussenkomst van een derde partij.

In combinatie met het 12,3-inch Interactive Driver Display (optie op de basisuitvoering, standaard op andere uitvoeringen) zijn de 3D-beelden van de navigatie in het instrumentarium te zien. Hierdoor blijft het centrale touchscreen vrij om andere applicaties te kunnen bedienen. Het digitale instrumentarium met hoge resolutie kan naar wens gewijzigd worden in een meer traditionele opzet met conventionele meters, een full-screen navigatiebeeld of een combinatie van beide.

De nieuwe Discovery is verder leverbaar met een full colour Head-Up Display. Dat projecteert belangrijke rij-informatie direct in het gezichtsveld van de bestuurder zodat hij de aandacht bij de weg kan houden. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard en naar wens kunnen twee smartphones tegelijkertijd gekoppeld worden. En ook een draadloze oplaadmogelijkheid met signaalversterkende technologie is standaard.

Het comfort krijgt een extra dimensie door Cabin Air Ionisation, nu uitgerust met PM2.5 luchtfiltratie-technologie. Deze technologie meet de inkomende lucht en de kwaliteit hiervan. Geavanceerde filters reduceren de hoeveelheid allergenen en schadelijke deeltjes zodat het welzijn van de bestuurder en zijn passagiers verbeterd wordt. Het comfort van de nieuwe Discovery wordt verder verhoogd door Land Rovers Click and G-tablethouders, geïntegreerd in de rugleuningen van de voorstoelen. Ze zijn uitgerust met USB-aansluitingen en met behulp van de ingebouwde wifihotspot (4G) kunnen tot acht apparaten gekoppeld worden zodat passagiers achterin zich geen moment hoeven te vervelen tijdens lange autoreizen.

Het nieuwe vierspaaks stuurwiel is voorzien van bedieningsknoppen die pas oplichten op het moment dat ze gebruikt worden en metaalkleurige schakelpaddles. De versnellingspook is voor een intuïtievere bediening vernieuwd.

Hoog gebruiksgemak

Veelzijdigheid is een belangrijke eigenschap van de Discovery SUV-familie en de nieuwe Discovery is hierop geen uitzondering. Optioneel kan de achterklep met een beweging van de voet onder de achterbumper geopend worden (standaard op HSE-uitvoering). De Powered Inner Tailgate zorgt ervoor dat losse voorwerpen niet door de enorme bagageruimte van 2.485 liter slingeren en kan ook dienstdoen als handige bank. Zelfs met alle zeven stoelen in gebruik blijft er nog 258 liter bagageruimte over waarbij alle inzittenden een plek hebben om hun elektronische apparaten op te laden.

Met de Intelligent Seat Fold-technologie kunnen klanten de stoelindeling van hun Discovery configureren met behulp van het centrale touchscreen. En met een speciale app is de hoeveelheid brandstof in de tank te checken alsook de locatie waar de Discovery zich bevindt. Verder kunnen de portieren op afstand vergrendeld en ontgrendeld worden via de app.

Voor nog meer comfort zijn de stoelen op de tweede zitrij opnieuw ontworpen. De zitplaatsen bieden een verder verbeterde zijsteun en een langer, dikker zitkussen voor een betere ondersteuning van de onderbenen en een betere zithouding overall. Door de ventilatieopeningen te verplaatsen van de B-stijlen naar de middenconsole, is de luchtstroom voor de passagiers achter geoptimaliseerd. De ventilatieregelaars die tot hun beschikking staan lichten pas op wanneer ze bediend worden. De nieuwe Activity Key van de tweede generatie is ook leverbaar op de nieuwe Land Rover Discovery. Met een digitaal horloge kan de bestuurder zijn auto vergrendelen en ontgrendelen en desgewenst starten, als aanvulling op de conventionele sleutel. Land Rover levert de nieuwe Discovery met de keuze uit drie uitrustingsniveaus, namelijk Discovery, S, SE en HSE. Ook is de Discovery leverbaar als R-Dynamic en als commerciële uitvoering met een laadruimte van 2.024 liter en extra opbergruimtes in de vloer. Alle uitvoeringen van de nieuwe Discovery bieden een maximaal trekvermogen van 3.500 kilogram.

 

Geavanceerde aandrijflijnen

De nieuwe Discovery is leverbaar met de keuze uit drie nieuwe zescilinder Ingenium-motoren, zowel benzine als diesel. Voor betere prestaties en meer efficiëntie en soepelheid zijn de motoren uitgerust met 48V Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) technologie. Het nieuwe drietal komt boven op de al bestaande viercilinder P300 Ingenium-benzinemotor en het nieuwe Intelligent All-Wheel Drive-systeem.

De zescilinder motoren zijn in eigen huis ontworpen en ontwikkeld. De dieselversie levert 249 pk (183 kW) dan wel 300 pk (221 kW). De krachtige benzineversie levert 360 pk (265 kW). Het volledige motorengamma van de nieuwe Discovery is als volgt:

 

·        P300: 2,0-liter viercilinder benzine met 300 pk (221 kW) en 400 Nm koppel bij 1.500-4.500 toeren per minuut

·        P360: 3,0-liter zescilinder MHEV-benzine met 360 pk (265 kW) en 500 Nm koppel bij 1.750-5.000 toeren per minuut

·        D250: 3,0-liter zescilinder MHEV-diesel met 249 pk (183 kW) en 570 Nm koppel bij 1.250-2.250 toeren per minuut

·        D300: 3,0-liter zescilinder MHEV-diesel met 300 pk (221 kW) en 650 Nm koppel bij 1.500-2.500 toeren per minuut

De nieuwe D250 en D300 zescilinder Ingenium-dieselmotoren hebben een lichtgewicht aluminium constructie en een design dat wrijvingen verder reduceert. Ze vervangen de vorige SD4- en SDV6-dieselmotoren. Intelligente 48V MHEV-technologie zorgt voor een betere respons en dat de motoren voldoen aan de strengste emissie-eisen van het moment.

Het Mild Hybrid-systeem slaat de energie die vrijkomt tijdens remmen en vertragen op en gebruikt deze om de motor bij het accelereren te ondersteunen. Deze opzet zorgt voor zescilinderprestaties maar met de efficiency van een viercilinder. Ook draagt het bij aan een meer verfijnde werking van het stop/startsysteem.

Uitgebreide mogelijkheden

De nieuwe Land Rover Discovery is de ultieme SUV voor het hele gezin en biedt ongeëvenaard comfort op de lange afstand voor zeven personen. Mede dankzij het uitstekende zicht op de weg dankzij de Command Driving Position en verbeterde bedieningselementen voelt de bestuurder zich achter het stuur direct thuis. Door de geavanceerde chassistechnologie biedt de nieuwe Discovery bovendien een beheerste en responsieve wegligging.

Alle uitvoeringen met zescilinder Ingenium-motor zijn voorzien van een geavanceerde aandrijflijn die de koppelverdeling tussen de voor- en achteras optimaliseert, in overeenstemming met de rijomstandigheden. Het nieuwe Intelligent All-Wheel Drive-systeem maximaliseert de tractie, rijdynamiek en de efficiëntie van de aandrijflijn. Dit heeft geresulteerd in een lager verbruik en lagere emissies zonder in te boeten op de offroad-capaciteiten van de Discovery. De standaard luchtvering staat garant voor aangenaam rijcomfort onder alle omstandigheden. Het systeem beschikt over automatische snelheidsverlaging om tijdens het rijden op snelwegen de aerodynamische efficiëntie en het verbruik te optimaliseren. Adaptive Dynamics dempertechnologie detecteert tot 500 keer per seconde de voertuigbewegingen en reageert ogenblikkelijk op input van de bestuurder of de weg voor meer controle. Dit zorgt voor een beheerste, uiterst comfortabele en stabiele wegligging.

Terrain Response 2-technologie bereidt de nieuwe Discovery automatisch voor op de rijomstandigheden, terwijl de nieuwe Wade-modus de SUV gereedmaakt voor het doorwaden van diep water. Wanneer de bestuurder de Wade-modus uitschakelt, remt de Discovery automatisch zodat het volledige remvermogen hersteld wordt.

Configurable Terrain Response stelt bestuurders in staat om de gaskleptoewijzing, de schakelpunten van de versnellingsbak, de stuurinrichting en de ophangingsinstellingen van de Discovery af te stemmen op hun voorkeuren en vereisten. Op die manier kunnen klanten voor offroad rijden de rijervaring personaliseren.

Mike Cross, Land Rover Chief Engineer, Vehicle Integrity: “De nieuwe Discovery combineert een uitstekende all-terrain ophangingsgeometrie met lonende rijdynamiek en een uitstekende carrosseriecontrole. Hierbij blijft de befaamde rijkwaliteit en het comfort van de Discovery behouden. Met een ultramodern ophangingsontwerp, lichtgewicht aluminium architectuur en intelligente aandrijflijnen is de Discovery de ultieme ​​SUV met zeven zitplaatsen die enorm veelzijdig, zeer capabel, ongelooflijk verfijnd en heel aantrekkelijker is om te rijden.”

De nieuwe Discovery profiteert ook van ClearSight Ground View-technologie. Hiermee hebben bestuurders met het centrale touchscreen zicht op de verduisterde grond direct onder de voorkant van de Discovery. Het slimme design van de motorkap ondersteunt de bestuurder bij het nemen van steile offroad-hellingen of verborgen stedelijke obstakels.

 

De prijzen van de nieuwe Land Rover Discovery beginnen bij €103.945,-