Nieuwe uitvoeringen en MHEV-motoren voor Range Rover Evoque en Discovery Sport

Na de introductie van de bijzonder efficiënte P300e Plug-in Hybride varianten eerder dit jaar wordt het aanbod van de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport nu verder uitgebreid met nieuwe geëlektrificeerde aandrijflijnen, evenals nieuwe speciale uitvoeringen en geavanceerde nieuwe technologieën.

Met de nieuwe P300e Plug-in Hybride aandrijflijn (PHEV) bieden de Evoque en Discovery Sport de prestaties, verfijning en vaardigheid die van een Range Rover en Land Rover verwacht worden. De aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor die wordt ondersteund door een elektromotor op de achteras. Dankzij de 15 kWh batterij is het ook mogelijk om een afstand tot 62-66 kilometer (WLTP) volledig elektrisch te rijden, met een topsnelheid van 135 km/u. Dankzij het ingenieuze samenspel van de benzine- en elektromotor biedt de P300e aandrijflijn een gecombineerd vermogen van maximaal 227 kW (309 pk) en een koppel van 540 Nm, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik is vastgesteld op slechts 1,4-1,6 l/100 km (32-36 g/km CO2, WLTP).

 

Nieuwe mild hybrideversies

In navolging van de P300e breidt Land Rover het aanbod nu verder uit met nieuwe, efficiënte viercilinder Ingenium dieselmotoren met 48V Mild Hybride techniek (MHEV) voor de Land Rover Discovery Sport, met vermogens van 121 kW (165 pk) en 147 kW (200 pk). Tevens wordt het aanbod van de Range Rover Evoque versterkt met de P160, die wordt aangedreven door dezelfde 1,5-liter driecilinder benzinemotor als in de P300e. Met een vermogen van 118 kW (160 pk), 260 Nm koppel en standaard 8-traps automaat staat de Evoque P160 garant voor een overtuigende combinatie van prestaties, efficiency en kenmerkende Range Rover-verfijning. De P200, P250 en P300 benzinevarianten van de Evoque en Discovery Sport waren al voorzien van MHEV-techniek.

 

Nieuwe uitvoeringen

Met de nieuwe Autobiography introduceert Land Rover tevens een nieuwe topversie in het aanbod van de Range Rover Evoque. De Autobiography belichaamt de verfijning en luxe die al vijftig jaar synoniem zijn voor Range Rover. Deze versie onderscheidt zich met opvallende en elegante designaccenten voor het exterieur en een extra luxueus interieur. De Range Rover Evoque Autobiography is tevens leverbaar als P300e Plug-in Hybride voor klanten die toonaangevende luxe willen combineren met toonaangevende efficiency.

 

Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer bij Land Rover: “The Range Rover Evoque Autobiography delivers the promise of Range Rover, with refined modernity and sophistication both on the exterior and interior. Since its introduction in 2010 the characterful Evoque has turned heads, and elegant details such as the copper lettering and accents on the outside of the Range Rover Evoque Autobiography enhance its sophisticated character.”

 

Een andere nieuwe, speciale uitvoering is de Range Rover Evoque Nolita Edition. Voor deze versie, die gebaseerd is op de Evoque S, lieten ontwerpers zich onder andere inspireren door modieuze wijken in New York City. De Nolita Edition heeft een contrasterend dak in Nolita Grey en een zorgvuldig samengestelde reeks opties in combinatie met de P300e motorisatie.

 

Tot slot introduceert Land Rover de ‘Sport Black’ uitvoering van de Discovery Sport. Deze sportieve variant biedt moeiteloze en verfijnde prestaties dankzij de 213 kW (290 pk) sterke turbobenzinemotor. Nieuwe in- en exterieurdetails bieden de perfecte mix van opvallende looks, veelzijdigheid voor het hele gezin en onderstrepen de kenmerkende capaciteiten van de Land Rover Discovery Sport in elk terrein.

 

Pivi (Pro) infotainment

De digitale ervaring in de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport wordt naar een nog hoger niveau getild met het ultramoderne Pivi (Pro)-infotainmentsysteem. Dit systeem is direct en zonder vertraging klaar voor gebruik zodra het wordt ingeschakeld dankzij de separate batterij en het afzonderlijke dataplan. Software-updates zijn gratis beschikbaar via de ingebouwde dataverbinding en kunnen op ieder gewenst moment worden uitgevoerd. Hiermee hebben klanten altijd de nieuwste navigatiekaarten, apps en voertuigfuncties tot hun beschikking, zonder een werkplaats te hoeven bezoeken. Het infotainmentsysteem is voor de uitvoeringen S, SE en HSE beschikbaar als Pivi of als uitgebreidere Pivi Pro met ingebouwde navigatie.

 

Tevens is het streamen van muziek en media nog nooit zo eenvoudig geweest dankzij de Bluetooth-connectiviteit voor twee telefoons tegelijk en de ingebouwde Spotify-app* die rechtstreeks via het infotainmentmenu is te bedienen. Hiermee hebben Spotify Premium-abonnees direct toegang tot meer dan 50 miljoen muzieknummers en ruim 700.000 podcasts, zónder dat een smartphone met het infotainmentsysteem dient te worden gekoppeld.

 

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering bij Jaguar Land Rover: “The infotainment in our best-selling compact SUVs has been transformed with the introduction of our new electric vehicle architecture and Pivi infotainment. New hardware and software means the Range Rover Evoque and Land Rover Discovery Sport are more digitally connected than ever. Our customers can now benefit from a system as responsive and easy to use as a smartphone, which actually improves over time, thanks to Software-Over-The-Air updates.”

 

Nieuwe technologie

Verder zijn de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport nu leverbaar met een ionisatiesysteem met PM2.5 filter voor extra reiniging van de interieurlucht. Door simpelweg de ‘Purify’-modus te activeren, houdt het systeem fijne deeltjes, allergenen, pollen en zelfs sterke geuren buiten het interieur. Ook is de nieuwe Activity Key van de tweede generatie beschikbaar voor de Evoque en Discovery Sport. Met deze water- en schokbestendige wearable met een lcd-horloge kunnen gebruikers de portieren vergrendelen, ontgrendelen en zelfs de auto starten.

 

De nieuwe Rear Collision Monitor behoort eveneens tot de technologische updates voor de Evoque en Discovery Sport. Dit systeem gebruikt radars om continu het achterliggende verkeer te monitoren en indien nodig de auto voor te bereiden op een impact om de kans op letsel voor inzittenden te verminderen. Verder kan de bestuurder met de nieuwe 3D Surround Camera de omgeving rondom de auto zien met snelheden van tot 30 km/u, waarmee manoeuvreren en zelfs navigeren in moeilijk terrein eenvoudiger is dan ooit. Deze nieuwe ADAS-systemen vormen een aanvulling op de ClearSight Ground View- en ClearSight Rear View Mirror-technologie van Land Rover, waarbij slimme camera’s de beelden zodanig samenvoegen op het beeldscherm, dat het lijkt alsof je ‘door de motorkap heen’ kijkt. Daarbij zorgt ook de verwisselbare achteruitkijkspiegel met videoscherm voor extra zicht.